Universitair hoofddocent aan het Computer Science Instituut van de Universiteit Leiden waar ze niet alleen onderzoek doet naar programmeeronderwijs voor kinderen, maar ook de vertaalslag maakt naar de praktijk.
Leuk! Ik werk nog niet zo heel lang in Leiden, sinds 2019, en ik ga me steeds meer Leidenaar voelen. Zo’n lijst helpt daar wel bij.
Meer gelijkheid op de scholen. In Leiden (zoals in veel steden in Nederland) zijn er grote verschillen tussen scholen op het gebied van leesvaardigheid en rekenen, maar ook digitale geletterdheid. Het ene kind komt van de basisschool af en kan zonder problemen op internet de weg vinden, maar een ander kind kan nog niet dubbelklikken of het verschil tussen nu.nl en facebook uitleggen. Dat leidt tot grote problemen en ik hoop dat dat snel verbetert. Wij doen ons best door juist ook programmeerlessen te geven op scholen waar de digitale geletterdheid omhoog kan en niet alleen op de scholen waar het al best goed gaat, hoewel die laatste groep natuurlijk vaker bij ons aanklopt.
Als ik verzoeken binnenkrijg voor een mediaoptreden of lezing en ik kan of wil niet, zoek ik altijd naar een andere vrouw uit mijn netwerk als suggestie.
Hoe leer ik programmeren?
Ik leerde al op vrij jonge leeftijd programmeren, omdat ik computers zo interessant vond, en er in die tijd (begin jaren 90) niet zoveel anders te doen was met een computer. Er zaten geen spelletjes op, als je een spelletje wilde doen, moest je die eerst zelf programmeren. Ik kende niet zo veel volwassenen die al konden programmeren, dus ik pluisde veel zelf uit met vriendjes en uit boekjes uit de bieb. Maar zelf uitzoeken is eigenlijk niet zo efficiënt en ook niet zo leuk, het kan heel frustrerend zijn. Dus ik wil dat nu voor kinderen makkelijker maken.
Zeg af en toe eens ja tegen een verzoekje om ‘koffie te drinken’. Vaak is het zonde van de tijd, maar vaak ook niet.
Probeer veel uit en kies iets waar je talent voor hebt. Er ligt, vooral voor vrouwen/meisjes, vaak veel nadruk op doen wat je leuk vindt, in plaats van kiezen voor een carrière die jou als persoon goed ligt en waar je aanleg voor hebt. Sportjournalist David Epstein deed onderzoek naar topsporters en wat bleek? Niet degenen die jong begonnen en doorzetten, maar juist degenen die verschillende sporten probeerden en kozen waar ze talent voor hadden bereikten de top.